millet
Recepti,  Sredinih 5

5 načinov priprave prosene kaše

Tokrat vam v rubriki SREDINIH 5 predstavljava 5 idej, kako lahko pripravite proseno kašo, pradavno psevdo žito, ki so ga v svoji kuhinji uporabljale že naše babice.

Prosena kaša je vsesplošno uporabno živilo.

Proseno kašo lahko zaradi milega okusa kombiniramo praktično z vsemi živili in jo uporabimo tako v slanih kot sladkih jedeh. Odlična je kot samostojna jed, kot priloga, prikuha, ali kot sladica.

Z dodatkom sadja ali oreščkov je lahko odličen zajtrk ali malica, lahko pa jo skuhamo skupaj s kislo repo in pripravimo tradicionalno prekmursko jed, imenovano bujta repa.

Iz prosene kaše lahko pripravimo okusne zelenjavne polpete, “rižote” in solate. Odlična je kot sestavina za energijske tablice, lahko jo uporabimo v piškotih in drugih sladicah.

Skratka, prosena kaša je uporabna za pripravo vseh vrst jedi, potrebujemo le nekaj domišljije in morda kakšno idejo za začetek.

Zakaj uživati proso?

Proso (lat. Panicum miliaceum) je enoletno psevdo žito z drobnimi okroglimi zrni. Ker je brez glutena, ga lahko uživajo tudi ljudje s celiakijo.

millet crop
Proso (Panicum milliaceum) je starodavno psevdo žito.

Proso sestavlja približno 11% beljakovin. Podoben delež beljakovin imajo sicer tudi pšenica in ostala žita, vendar ima proso večji delež nekaterih esencialnih aminokislin (levcina, izolevcina in metionina). To so aminokisline, ki jih telo ne more proizvesti samo, zato jih moramo v telo vnašati s prehrano. [1]

Proso je bogat vir škroba, prehranskih vlaknin, vitaminov [predvsem B kompleksa; tiamina (B1), riboflavina (B2), niacina (B3), piridoksina (B6), vitamina E] in mineralov (kalij, mangan, železo in cink). Vsebuje tudi fenolne spojine, kot so antioksidanti in betaglukani, ter druge spojine, ki imajo koristne učinke na zdravje. [2]

Večino prosa zaužijemo kot oluščeno proso, ki mu pravimo prosena kaša. Neoluščeno proso ima namreč trdo lupino, ki ni primerna za uživanje. Lahko pa neoluščeno proso zmeljemo v moko.

Kako pripravimo proseno kašo?

Proseno kašo kuhamo na zob.

Zrnje oluščenega prosa operemo pod tekočo vodo, ga damo v kozico in prelijemo z vodo. Na eno merico prosa dodamo dve merici vode. Na zmernem ognju ga kuhamo 15 do 20 minut.

Kuhano proseno kašo ohladimo in jo uporabimo v različnih jedeh.

Mlečna prosena kaša

Mlečno proseno kašo običajno pripravljamo za zajtrk. Kuhamo jo na vodi, tik pred koncem kuhanja pa dodamo mleko in jo skuhamo do mehkega.

K mlečni kaši se odlično podajo različno sadje (narezana jabolka, banana, borovnice, jagode…) in oreščki. Za “piko na i” lahko mlečno proseno kašo potresemo s cimetom, koksovo moko, mletimi mandlji.

V naprej skuhano večjo količino prosene kaše lahko nekaj dni hranimo v hladilniku in jo ob jutrih samo ‘dokuhamo’ v mleku. 

NADOMESTKI:

Namesto mleka lahko uporabimo katerikoli rastlinski napitek (ovsen, kokosov mandljev napitek).

Pozimi, ko svežega sadje ni toliko na voljo, kaši med kuhanjem dodamo suho sadje (narezane suhe slive, marelice, hruške, rozine). Uporabimo lahko tudi zmrznjeno sadje, ki ga dodamo med kuhanjem, ali ga predhodno odtalimo.

Poleti se h kaši odlično podajo ananas, kokos in pomarančni sok.

IDEJE:

Proseno kašo lahko skuhamo tudi kar direktno v mleku.

Za polnejši okus lahko dodamo maslo, sladkor ali med, pa tudi oreščke (nasekljane mandlje, lešnike, orehe,…), skuto, jogurt, skyr,…

Mlečna prosena kaša
Mlečna prosena kaša s svežim sadjem in kokosom

Polpeti iz prosene kaše

Proseno kašo v osoljeni vodi skuhamo na zob.

Nasekljamo čebulo in česen in ju prepražimo v ponvi. Korenček in bučko zmeljemo v sekljalniku. Kuhano proseno kašo, prepraženo čebulo in česen ter zmleto zelenjavo združimo v večji posodi in dodamo razžvrkljano jajce. Mešanici po okusu dodamo sol, poper in ostale začimbe (kumina, čili, kurkuma,…).

Iz mase nato oblikujemo polpete, ki jih lahko ocvremo, ali pečemo v pečici (pri 180°C, približno pol ure oziroma do zlato-rjave barve)

IDEJE:

Odlična ideja za pripravo polpetov brez cvrtja je peka v pečici na peki papirju, na katerega na tanko namažemo ali razpršimo olje.

V prosene polpete lahko dodamo različna sveža ali posušena zelišča (peteršilj, origano, drobnjak).

 

NASVET:

Če je masa za polpete preveč mokra, ji dodajamo moko ali drobtine. Uporabimo lahko tudi moko neoluščenega prosa.

Brezmesni polpeti iz prosene kaše
Brezmesni polpeti iz prosene kaše

Pečena prosena kaša z zelenjavo

Kuhani in ohlajeni proseni kaši dodamo dve razžvrkljani jajci. Na olivnem olju na hitro prepražimo zelenjavo (por, bučka, korenček).

Na dno keramičnega pekača za pite vlijemo zmes kaše in jajc, ter čeznjo položimo praženo zelenjavo. Preko narežemo hlebček mozzarele ali kateri drugi sir in vse skupaj prelijemo še z dvema razžvrkljanima jajcema.

Pečemo približno 25 minut pri 180 °C.

NADOMESTKI:

Zelenjavo lahko namesto na olivnem olju prepražimo na zeliščnem maslu, kar bo dalo zelenjavi prav poseben okus in aromo.

Za različico brez laktoze lahko uporabimo veganski sir, ali pa sira sploh ne dodamo. V tem primeru lahko za polnejši okus po zelenjavi posujemo kvasne kosmiče.

Pečena prosena kaša z zelenjavo
Pečena prosena kaša z zelenjavo

Pečena prosena kaša z jabolki

Proseno kašo skuhamo in ohladimo. Vmešamo rumenjak, beljak pa stepemo v sneg in ga počasi dodajamo v maso. Jabolka narežemo na krhlje ali naribamo. Na maslu jabolka podušimo. Sladokusci lahko med dušenjem jabolkom dodate žličko medu. Na dno keramične posode za pečenje položimo dušena jabolka, preko katerih prelijemo zmes prosene kaše in jajca.

NADOMESTKI:

Za vegansko različico lahko namesto jajc pripravite vezivno zmes iz lanenega semena ali mlete lupinice trpotčevih semen in vode. Namesto medu lahko uporabite melaso, javorjev sirup, sladkor, ali sladilo.

Jabolka lahko nadomestite s hruškami ali katerimkoli drugim sadjem.

 

IDEJE:

Če želimo obroku dodati beljakovine, lahko dodamo beljakovinski prašek. K sladkim jedem s sadjem se odlično poda okus vanilije, ali pa beljakovinski prašek brez okusa. Dodate lahko tudi beljake.

Med plasti jabolk in prosene kaše lahko dodate mlete orehe, lešnike ali mak, ki ga predhodno poparite z vodo ali mlekom.

Pečena prosena kaša z jabolki in makom
Pečena prosena kaša z jabolki in makom

Vegi bujta repa

Bujta repa je prekmurska jed, ki se običajno pripravlja v času kolin, saj »bujiti« v prekmurščini pomeni »ubiti«. [3]

V izvirna receptura vsebuje svinjsko meso in mast, vendar lahko pripravimo tudi vegi različico brez mesa.

V večjem loncu na olivnem olju posteklenimo čebulo. Ko je čebula prepražena, ji dodamo mleto rdečo papriko in strt česen. Ko česen zadiši, dodamo odcejeno kislo repo, lovorjev list, sol, poper in vse skupaj zalijemo z vodo.

Kuhamo na počasnem ognju toliko časa, da se repa zmehča. Zrnje prosene kaše lahko dodamo 15 minut preden je repa kuhana in jo tako skuhamo kar v jedi, lahko pa kašo skuhamo vnaprej in jo dodamo na koncu.

NASVETI:

Za okus lahko dodamo na koščke narezan prekajen tofu. Uporabimo lahko tudi navaden tofu, ki ga predhodno mariniramo v sojini omaki, začimbah in ga pred dodatkom v bujto repo na hitro popečemo v ponvi.

Vegetarijanska bujta repa
Brezmesna bujta repa

2 komentarja

  • Urša

    Seveda, zaradi nevtralnega okusa je prosena kaša vsestransko živilo, ki ga lahko uporabite v sladkih ali slanih, toplih ali hladnih, zelenjavnih, mesnih, ali sadnih jedeh.

    Prekmurska bujta repa, na primer, se izvirno pripravlja s svinjskim mesom.

    Osebno mi je prosena kaša zelo všeč v “rižoti” s piščancem, kjer namesto riža uporabim proseno kašo in kvinojo. Na olju prepražim čebulo, dodam na koščke narezanega piščanca in podušim, da izpari vsa voda. Nato primešam česen, da zadiši, in dodam na koščke narezano zelenjavo (bučke, papriko,korenje, šparglje,…) ter oprano kvinojo in proseno kašo. Vse skupaj zalijem z vodo ali jušno osnovo, začinim po okusu in skuham do mehkega.

    Proseno kašo lahko uporabite tudi v mesnih polpetih ali mesnih kroglicah namesto riža. Namesto testenin lahko proso dodate tudi različnim juham in obaram.

    Priporočam, da malo eksperimentirate in ugotovite, v katerih kombinacijah vam najbolj ustreza, saj je prosena kaša resnično enostavna za pripravo. 🙂

    Sporočite mi, kako vam je uspelo. 🙂

    Dober tek!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.